Bij het lezen van de casus op het lerarenforum kan ik goed
begrijpen, dat de leraar die het blogbericht start, kwaad is en reageert vanuit
het buikgevoel. Hij is gefrustreerd doordat hij geen ‘nul’ meer mag geven aan
leerlingen die hun taak niet tijdig indienen. Maar soms hebben niet alle
leerlingen gelijke kansen van thuis uit om die taken af te werken.
De directeur van de school stelt voor om de leerlingen die
te laat zijn met hun taak deze alsnog een kans te geven om de taak op school af
te werken. Er wordt immers geen rekening gehouden met wat de andere leerlingen
en de ouders van de leerlingen daarvan denken. Er wordt met hen niet in dialoog
gegaan. Persoonlijk vind ik dat deze zaken eventueel eens zouden kunnen
voorgelegd worden op een leerlingenraad. Er zou ook een enquête kunnen gehouden
worden in school over wat de leerlingen hiervoor de beste oplossing vinden. Die
oplossing zou dan kunnen opgenomen worden in het schoolreglement die de ouders
ook moeten tekenen.
Ik denk dat er ook andere mogelijkheden zijn om daar de
kinderen bewust van te maken dat zelfdiscipline belangrijk is, waaronder het
tijdig indienen van taken kan gecatalogeerd worden.
Er zou evenwel naar de oorzaak moeten gekeken worden, waarom
die leerlingen hun taak niet tijdig indienen. Gaat het hem hier echt om gewoon
‘geen zin’ hebben om een taak in te dienen of ligt die oorzaak heel wat dieper?
Als ouders zich niets aantrekken van wat hun kinderen op school doen, of als
zij de opleiding van hun kinderen niet belangrijk vinden, zullen de kinderen
daar ook geen belang aan hechten.
Ik behaalde in school steeds goede resultaten, doordat mijn
ouders steeds opvolgden wat ik deed op school. Soms liet ik wat mijn oren
hangen en dat bleef bij hen niet onopgemerkt. Mijn vader heeft mij tot
vervelens toe verteld wat het belang van
school was en waarom ik moest studeren. Maar
mijn ouders stonden ook steeds voor me klaar als ik een of andere oefening niet
kon oplossen, of iets niet had begrepen in de les.
Ik merk door te spreken met leeftijdsgenoten die kinderen
hebben dat er niet altijd nog wordt uitgekeken naar de resultaten van de
kinderen. ‘Als ze maar gelukkig zijn’ klinkt het soms. Maar volgens mij kan hun
geluk afhangen van die resultaten, de eigenwaarde speelt hierin een belangrijke
rol.
Sommige leerkrachten halen aan dat zij niet verder taken
meegeven met de leerlingen. Ik denk dat niet voor ieder vak haalbaar is, zoals
de ict leerkracht die de leerlingen in de klas hun oefeningen laat oplossen,
wat niet klaar is moet thuis worden afgewerkt. Ik denk dat ze op deze manier de
kans krijgen om een taak binnen een bepaalde tijd af te werken (tijdens de les)
en ze dan alsnog een tweede kans geeft (afwerken thuis).
Ik denk ook dat je leerlingen geen kansen kunt blijven geven
om taken later in te dienen. Het is ook niet eerlijk tegenover de leerlingen
die de taken wel tijdig inleveren. Volgens mij creëer je op deze manier een
systeem die zegt: “Je mag altijd te laat zijn.” Terwijl ik vind dat leerkrachten
kinderen juist moeten leren dat er een grens is.
Ik weet ook dat niet alle leerlingen gelijk zijn, ik denk
dat met gegronde en onderzochte redenen er kansen zouden moeten zijn om taken
later in te dienen, zoals een mede-studente die een computercrash had de avond voor
het indienen van een taak. Dit zou een gegronde reden kunnen zijn.
Voor leerlingen die hun taken niet indienen zonder geldige
reden, vind ik dat een ‘nul’ geven niet misplaatst is.
Voor leerlingen die hun taak één dag te laat indienen, maar
er is zichtbaar heel hard gewerkt aan die taak zou een serieuze vermindering
van het puntentotaal een goede oplossing kunnen zijn. Met een serieuze
vermindering bedoel ik dat bv een vermindering van 30% op het behaalde aantal
punten. Leerlingen zouden zo kunnen voelen dat te laat indienen geen goede zaak
is, maar zouden wel punten krijgen voor hun werk. Zo worden leerlingen die te
laat zijn, wegens bv vergeetachtigheid, toch nog gestimuleerd om hun taak
alsnog in te dienen.
Voor leerlingen die herhaaldelijk taken te laat of helemaal
niet indienen, werd er vroeger in mijn school een contract opgesteld. Waar je
zelf als leerling regels kon opstellen voor jezelf in samenspraak met de
leraar, de directie en je ouders. Op deze manier leerden leerlingen zelf omgaan
met de normen die ze voor zichzelf hadden gesteld. Als je je niet aan deze
regels hield kon je voor jezelf een
passende sanctie opstellen. Het viel mij op dat deze sancties bij deze
leerlingen meestal zwaarder waren dan wat er in het schoolreglement stond. De leerling
beloofde bv. dat de taken in de komende 3 maanden op tijd zouden worden
ingediend. De leerling gaf zichzelf een tolerantie van 1 taak per maand die
eens mocht te laat ingediend worden. Bij de vierde taak die te laat ingediend
werd zou er een extra dagelijkse taak moeten gemaakt worden voor dit vak. Bij
de vijfde laattijdige taak gaf de leerling zichzelf een ‘nul’ voor dit vak. Wat
natuurlijk heel wat zwaarder is dan een nul voor die bepaalde taak. Zo konden
leerlingen voor zichzelf bepalen wat zij nodig hadden om taken tijdig te kunnen
indienen.
Voor leerlingen die problemen hebben met hun thuissituatie
bestaat er ook zoiets als de ‘Katrol’ Waar studenten van het hoger onderwijs
hulp bieden aan gezinnen die niet zo goed weten hoe ze hun kinderen moeten
begeleiden met hun schooltaken. Ik vind dit een zeer goede organisatie, die
ouders helpt om zich meer te betrekken bij de studies van hun kinderen. Zo
worden taken tijdig indienen op een positieve wijze gestimuleerd.
Dag Vanessa
BeantwoordenVerwijderenIk ben het er mee eens wat je allemaal zegt. Zelf zou ik wel nooit een nul geven. Ik vind het wel een goed idee van die extra taak die de leerling zou krijgen wanneer hij of zij meermaals zijn taak niet ingediend heeft. Ook vind ik dat je moet rekening houden met de thuissituatie van het kind. Ik vind dat je een kind niet overdreven veel schoolwerk mag geven, kinderen moeten nog altijd de kans krijgen om hobby's te kunnen uitvoeren en hun talenten (buiten leren) te ontdekken.
Wel vind ik dat de leerling altijd de taak moet maken, ook al kan hij dan maar de helft van de punten meer behalen. Een taak is om bij te leren en ieder kind moet dus oefenen om kennis toe te passen. Als ik zou merken dat een leerling geen moeite heeft gedaan om de taak te maken, zou ik nog een extra taak bijgeven.
Groetjes
Delphine Claerhout